vrijdag 19 juni 2015

Kumihimo watte?!

Ik hou enorm van accessoires. En één van de meest ultieme accessoires voor een vrouw vind ik een mooie armband. Op Pinterest ga ik dus ook regelmatig op zoek naar leuke DIY's voor armbanden en kom ik ze dan ook regelmatig tegen, de kumihimo armbanden. Ik vind de mogelijkheden die je ermee hebt enorm leuk. verschillende kleurtjes of toch één kleurtje. Nog eens extra gevlochten of niet... veel mogelijkheden met één techniek.

 
 
Ik heb ook elke keer gedacht: 'deze wil ik zeker een keer proberen', maar er mij nog nooit aan gewaagd. Tot ik gisteren in het Kruidvat een pakketje vond 'DIY armbandset' met alles wat nodig was om je eigen kumihimo armband te maken. Ik heb mijn kans gegrepen en meteen een exemplaar mee naar huis genomen en aan de slag gegaan. 

Maar eerst en vooral, wat is Kumihimo eigenlijk? Ik ging op zoek op internet naar de betekenis van Kumihimo. En wat blijkt? 

Kumihimo is afkomstig uit Japan en is een vlechtkunst van meer dan 1000 jaar oud. Kumi betekent 'vlechten', himo betekent 'koord'. De koorden werden in Japan gebruikt voor het versieren van Samurai uniformen of het dichtbinden van kimono's. Zo zie je maar dat de mogelijkheden oneindig zijn: riem, armband, hoofdband, ketting... 

En het is ook nog niet eens moeilijk. Althans het basispatroon niet, want blijkbaar zijn er nog verschillende vlechtmanieren die je kan uitproberen, maar ik heb het voor deze eerste keer met de set uit het Kruidvat gedaan. 
Wat je zeker nodig hebt om zo'n armband te maken is een kumihimowiel. Je kan dit online kopen, maar ook makkelijk zelf maken. Een kumihimowiel is een rond schijfje met een opening in het midden en allemaal gleufjes rondomrond. Hier klem je je koordjes tussen. 

Dus ik ging als volgt aan de slag (werkbeschrijving komt van het pakketje 'DIY armbandset' van Avec B.V.):

1. In het pakketje zaten vier draden van 2m40 die ik eerst in 4 heb geknipt zodat ik van elke kleur 4 draden overhield van elk ongeveer 60cm (16 draden in totaal). 

2. Knoop de 16 draden bovenaan samen en haal de knoop door het midden van het wiel. 

3. Span de draden als volgt op het wiel:
  • kleur A: Span 2 draden van kleur A op naar boven en klem ze vast tussen 31-1 en 1-2.
  • kleur B: tussen 4-5 en 5-6
  • kleur C: tussen 8-9 en 9-10
  • kleur D: tussen 12-13 en 13-14
  • kleur A: tussen 16-17 en 17-18
  • kleur B: tussen 20-21 en 21-22
  • kleur C: tussen 24-25 en 25-26
  • kleur D: tussen 28-29 en 29-30 
4. Verplaats de rechter draad van rechtsboven naar rechtsonder (rechts naast de draad van dezelfde kleur) en klem vast. Verplaats de linker draad van linksonder naar linksboven (links naast de draad van dezelfde kleur) en klem vast. 

5. Draai nu het wiel tegen de klok in zodat kleur B bovenaan zit en herhaal stap 4. 

6. Herhaal stap 4 bij elke kleur totdat de armband de gewenste lengte heeft. 

  

7. Leg een knoopje (met 1 draad) in het uiteinde zodat de armband goed vastzit. Verwijder de armband uit het wiel. 

8. Knip met de schaar de overgebleven draden kort af. Smelt de draden aan elkaar met een aansteker. Knip de knoop aan de andere kant van de armband ook af (houdt de draden stevig vast) en smelt ook hier de draden aan elkaar met een aansteker. 

9. Pak een afdekkapje en doe er een klein beetje secondenlijm in. Druk het uiteinde van de armband in het kapje en wacht een paar seconden. Herhaal dit met de andere kant. 

10. Bevestig een slotje aan een ringetje en bevestig aan een kapje. Bevestig een ander ringetje aan het andere kapje.

Et voila! Een mooie armband. Deze van het kruidvat heeft nogal snoepkleurtjes vind ik. Maar ik ga zeker nog experimenteren met andere kleuren die wat meer bij mijn outfits passen. Bij Veritas zag ik het laatst ook goud gekleurd draad liggen. Je kan het al raden... dit maakt binnenkort ook deel uit van mijn assortiment. 


Deze Kumihimo techniek is trouwens ook zeer leuk om te doen met kinderen en dus helemaal niet moeilijk!

Tot snel!

Sofie







1 opmerking:

  1. Dat ziet er mooi uit. Ik heb wel eens iets gezien wat er op lijkt, maar met minder draadjes, volgens mij

    BeantwoordenVerwijderen